Umělá inteligence mění sportovní marketing: zlepšuje zážitky fandů i věrnost klubu. I v ČR může přinést miliardy

20. Květen 2024

[shared_counts]

Praha, 20. května – Sportovní týmy i asociace se začínají učit, jak více využít umělou inteligenci. Ta může klubům i celým sportovním odvětvím pomoci lépe pracovat s fanoušky, získávat jejich větší loajalitu a připravovat jim individualizované nabídky. Sportovní kluby tak začnou více pracovat s daty o fanoušcích. To vše ve výsledku povede k růstu marketingových příjmů klubů či svazů.

Prudký nástup umělé inteligence se začne v blízké budoucnosti projevovat i ve sportovním marketingu. „Umělá inteligence umožní lépe pracovat s fanouškovskou základnou. Kluby budou moci fanoušky lépe poznat, víc řešit jejich individuální potřeby a přání. Získají tak jejich ještě větší loajalitu, rozšíří fanouškovskou základnu, což se projeví v nárůstu příjmů – ať už z prodeje vstupenek, merche nebo jiných monetizovaných zážitků, které klub může pro fanoušky a obchodní partnery připravit. A nebudeme se bavit o malých částkách, za všechna sportovní odvětví půjde o jednotky miliard korun,“ říká Radek Sitta, majitel agentury BREAKIT, která působí na poli sportovního marketingu.

Tato očekávání potvrzuje i poradenská společnost PwC. „GenAI je vysoce přizpůsobitelná a lze ji vyladit tak, aby rozpoznávala nové vzorce. To může týmům otevřít příležitosti k vytváření personalizovaných nabídek na základě individuálních preferencí fanoušků a jejich poskytování ve velkém měřítku. Klub tak bude moci nabídnout více zážitků na míru, které prohloubí loajalitu fanoušků a pocit sounáležitosti se značkou,“ potvrzuje Patrik Meliš-Čuga, expert pro oblast umělé inteligence z poradenské společnosti PwC Česká republika.

Sportovní organizace přitom za standardním byznysem tradičně ve využívání nových příležitostí zaostávají. „Týmy již léta používají digitální technologie např. pro analýzu statistik hráčů nebo k plánování a zlepšení svých procesů. Navzdory těmto pokrokům však často přijímají nové technologie pozdě,“ dodává expert PwC.

Do popředí zájmu sportovních týmů se tak nyní dostanou data o chování fanoušků. „Cílem bude nabídnout fandovi co nejlepší zážitek, ať už přímo na stadionu nebo i doma v obýváku,“ domnívá se Radek Sitta.

Aktuální studie PwC má dokonce i jasno v tom, jaké kroky by sportovní kluby měly dělat a jak by budoucí využití umělé inteligence třeba mohlo vypadat:

  • Personalizované komentáře generované na základě historie toho, co fanoušek sleduje: fanoušek uvidí ta data a statistiky, které jej zajímají
  • Přizpůsobení reklamy a nabídky pro každého fanouška zvlášť („minule jste si objednal pizzu, objednejte si jí teď a dorazí vám přesně o poločase, nepřijdete tak o zápas“)
  • Přizpůsobené zajímavosti a souhrny zápasů (fanoušek se nemusí dívat na souhrny celého hracího dne, ale jen na vybrané týmy)
  • Detailnější rozhovory s hráči a zástupci týmů umožní rozšiřovat fanouškovskou základnu po celém světě
  • „Úprava historie“ – oblíbené retro přenosy lze jednoduše upravit tak, že se na v historickém přenosu na stadionu nebudou zobrazovat dobové, ale aktuální reklamy

„Ty sportovní týmy a svazy, které začnou s umělou inteligencí rychle, získají ohromný náskok. Stejně tak, jako jsou nyní ohromné rozdíly v kvalitě marketingové práce jednotlivých klubů, tak vzniknou i rozdíly ve využívání AI. A ty týmy, které si s AI poradí úspěšně, na tom vydělají. Jak v růstu fanouškovské základny, tak i v příjmech. Neméně důležité ale bude, aby i při využívání umělé inteligence hrály kluby fair play – tzn. pracovaly s daty klientů obezřetně a bezpečně,“ uzavřel za BREAKIT Radek Sitta.

Marketingová a komunikační agentura BREAKIT získala za přípravu nových korporátních identit několik evropských ocenění, z poslední doby zřejmě nejznámější realizací je nové logo a komplexní nová vizuální identita hokejového klubu HC Dynamo Pardubice. Má za sebou i řadu dalších změn klubových identit, ať už v hokeji nebo např. v ragby. BREAKIT svým klientům kromě vizuální stránky pomáhá i s marketingovými a komunikačními kampaněmi i produkcí.

O BREAKIT

Kreativní studio BREAKIT (dříve Orbis Pictures) vzniklo v roce 2007, kromě kreativity v designu se zaměřuje na tvorbu marketingových strategií, pomáhá firmám s komunikací či produkcí. Tvoří kreativní, ale zároveň strategicky funkční řešení.

© 2024 newsroom.cz