Rostoucí životní náklady nutí zaměstnance měnit práci. Nejčastěji ji nacházejí přes své blízké

27. Květen 2024

[shared_counts]

Atraktivní mzdy a benefity zůstávají nejdůležitějším faktorem pro výběr zaměstnavatele, mezi dalšími kritérii roste význam práce na dálku a rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem. Češi jsou také čím dál ochotnější se za prací stěhovat. Nejčastějšími důvody změny zaměstnavatele jsou rostoucí životní náklady, přičemž nespokojené jsou se svou finanční situací především ženy. Nové zaměstnání nacházejí nespokojení zaměstnanci především díky osobním kontaktům. Ukázal to průzkum Employer Brand Research 2024 společnosti Randstad.

Společnost Randstad, globální lídr v oblasti personálních služeb, odhaluje v průzkumu Employer Brand Research 2024 (zkráceně REBR) preference, potřeby a očekávání českých zaměstnanců a faktory, které je motivují k výběru nového zaměstnavatele. Na nejvyšší příčce se opět umístila atraktivní mzda a benefity, jako nejdůležitější ji uvedly dvě třetiny respondentů. Tento trend je stabilní a ukazuje, jak významná je pro zaměstnance v současném ekonomickém klimatu finanční jistota. „Atraktivní mzda a benefity jsou již několik let pro české zaměstnance při výběru zaměstnavatele jednoznačně nejdůležitějším faktorem. Firmy by proto měly klást na konkurenční odměňovací balíčky zvýšený důraz, jinak riskují ztrátu talentovaných pracovníků,“ upozorňuje Martin Jánský, generální ředitel společnosti Randstad Česká republika. Nespokojenost s odměnou je i nejfrekventovanějším důvodem ke změně zaměstnavatele. „Nejčastější motivací změny firmy je příliš nízké ohodnocení vzhledem k rostoucím životním nákladům. Tento důvod uvádí téměř polovina zaměstnanců, a to především ženy,“ uvádí Martin Jánský.

Dalšími klíčovými aspekty při výběru zaměstnavatele jsou podle průzkumu REBR finanční zdraví firmy (64 %), příjemná pracovní atmosféra (63 %), jistota zaměstnání (60 %) a rovnováha mezi pracovním a soukromým životem (51 %), což je faktor, který má vzestupný trend. „Zajímavé je, že oproti loňským rokům jsou Češi více ochotni se za prací stěhovat. V loňském roce byla výhodná lokalita na prvních příčkách, letos by téměř polovina respondentů byla ochotná kvůli práci změnit bydliště, zvlášť pokud by jim zaměstnavatel poskytl bydlení nebo finanční příspěvek na stěhování,“ udává Martin Jánský.

Kromě work-life balance je na vzestupu také význam home office, téměř třetina Čechů pracuje z domova. „Práce na dálku a flexibilní pracovní podmínky jsou standardem v mnoha odvětvích. Firmy, které nabízejí možnost home office, mohou získat při náboru nových zaměstnanců výhodu,“ říká Martin Jánský. Možnost práce na dálku přitom nejvíce využívají lidé s vysokoškolským vzděláním. I podle globálního průzkumu Making Work Work poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG) jsou zaměstnanci nejspokojenější, pokud pracují v hybridním režimu, a zároveň nejefektivnější. Firmy, které hybridní režim nabízejí, dosahují podle analýzy BCG dvojnásobného růstu oproti těm, které vyžadují fyzickou přítomnost v kanceláři.

Chování lidí při změně zaměstnání je stabilní, průzkum REBR nezaznamenal oproti předchozím letům žádné podstatné změny. V posledních šesti měsících roku 2023 změnilo zaměstnání 18 % pracujících a 25 % jich plánovalo změnu práce v následujícím půl roce. Nejvíce měnila zaměstnání generace Z.

Co se týká kanálů využívaných pro hledání zaměstnání, podle průzkumu REBR zůstávají nejoblíbenějšími kariérní webové stránky firem (49 %), používanými způsoby jsou i Google (38 %) a sociální sítě (38 %), a to zejména mezi příslušníky generace Z. Na druhé straně platí, že v poměru k počtu lidí, kteří přes ně práci doopravdy naleznou, nevykazují webové stránky firem zásadní úspěšnost. Nejúspěšnějším zdrojem, pomocí kterého si lidé nejčastěji naleznou zaměstnání, jsou osobní kontakty (31 %).

O průzkumu REBR

Personální agentura Randstad již od roku 2018 zahrnuje Českou republiku do svého globálního průzkumu Randstad Employer Brand Research, zkráceně REBR. Tento výzkum značky zaměstnavatele je založený na vnímání široké veřejnosti a zahrnuje více než 173 000 respondentů z 32 zemí po celém světě. V České republice se průzkumu v roce 2024 zúčastnilo 4 821 respondentů ve věku od 18 let. Průzkum se zaměřuje na preference zaměstnanců a pomáhá firmám zlepšovat jejich značku zaměstnavatele.

O společnosti Randstad

Randstad je globální lídr v oblasti talentů s vizí být nejspravedlivější a nejodbornější společností na světě. Jako partner pro talenty poskytujeme klientům prostřednictvím našich čtyř specializací – Operational, Professional, Digital a Enterprise – vysoce kvalitní, rozmanité a agilní pracovní síly, které potřebují k úspěchu ve světě, v němž je talentů nedostatek. Pomáháme lidem získat smysluplnou práci, rozvíjet relevantní dovednosti a najít smysl a sounáležitost na pracovišti. Díky hodnotám, které vytváříme, se zasazujeme o lepší a udržitelnější budoucnost pro všechny.

Společnost Randstad se sídlem v Nizozemsku působí na 39 trzích a má přibližně 40 000 zaměstnanců. V roce 2023 jsme při hledání práce podpořili 2 miliony talentů a dosáhli jsme tržeb ve výši 25,4 miliardy eur. Společnost Randstad N.V. je kótována na burze Euronext Amsterdam. Více informací naleznete na www.randstad.com.

© 2024 newsroom.cz