Nový cyklomobiliář už slouží u krajských středních škol. Co prozradila čísla ze sčítačů na turistických trasách?

13. Září 2024

[shared_counts]

Štítky této stránky

  • cyklodoprava
  • Jan Břížďala
  • Roman Fabeš
  • Školství

Nejen rozvoj infrastruktury v podobě výstavby cyklostezek a obnovy komunikací v rámci sítě cyklotras podporuje Kraj Vysočina dlouhodobě a systematicky. Každý rok je v návaznosti na zájem krajem zřizovaných škol a jejich zapojení do květnové výzvy „Do práce/do školy na kole“ realizován nový cyklomobiliář u jedné vybrané. Cílem je vytvářet lepší podmínky pro alternativní dopravu a nabídnout studentům a zaměstnancům možnost volby způsobu dopravy, tedy s preferencí aktivní mobility.

„Aktuálně dokončený přístřešek v areálu Agro-technické střední školy Bystřice nad Pernštejnem přináší inovativní řešení v podobě zastřešení solárními panely s možností dobíjení elektrokol, to koresponduje i s technickým zaměřením školy. V roce 2025 bude realizován mobiliář u Gymnázia Otokara Březiny a Střední odborné školy Telč, kde je již nyní poptávka po velkém počtu stání pro kola. Každý rok je takto v návrhu rozpočtu jeden milión korun jako mimořádný investiční příspěvek pro některou z našich škol,“ říká radní Kraje Vysočina pro oblast školství Jan Břížďala.

Kraj Vysočina dlouhodobě spravuje také 12 sčítačů umístěných na různých vybraných cyklostezkách po celém regionu. Data ze sčítačů, které nonstop monitorují počet uživatelů, slouží jako relevantní zpětná vazba o využití vybudované infrastruktury a tedy i o efektivnosti investic obcí, které kraj prostřednictvím programu Fondu Vysočiny „Cyklodoprava a cykloturistika“ podporuje formou kofinancování jejich projektů. Dle charakteru lokality umístění sčítače podtrhuje využití cyklisty a pěšími ke každodenní mobilitě ve městech, k rekreaci a někde jsou významnou částí uživatelů cykloturisté a data tedy vypovídají i o využití infrastruktury v rámci cestovního ruchu. „Zmíním čísla, která vás možná překvapí. Nejdéle provozovaný sčítač na Piláku ve Žďáru nad Sázavou, od uvedení do provozu v červenci 2016, zaznamenal více než 1 360 000 cyklistů a pěších, z toho je dlouhodobě 70 % cyklistů. Nejfrekventovanějším monitorovaným místem je ale sčítač na cyklotrase č. 19 v Havlíčkově Brodě, kde se jedná ale o typickou městskou smíšenou cyklostezku. Nepřekvapí tedy, že zaznamená za rok kolem 340 000 průchodů a průjezdů. Díky rozlišení pěších a cyklistů automatickými sčítači se ale také potvrzuje trend, že na kole se jezdí ve městech i mimo tzv. cyklosezonu. V období od začátku dubna do konce října tuto cyklostezku na břehu Sázavy využije měsíčně průměrně téměř 13 400 cyklistů, v období listopad až březen je to ale stále průměrně více než 3 600 cyklistů měsíčně. Aktuálně máme data ze sčítačů do konce června 2024,“ vyjmenovává Roman Fabeš, náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu. Pokud porovnáme za první pololetí 2023 a 2024 tři lokality s převažujícím rekreačně turistickým charakterem (cyklostezku do Luk nad Jihlavou, cyklostezku Přibyslav-Sázava a cyklostezku u Pilské nádrže ve Žďáru nad Sázavou), je zde v souhrnu nárůst počtu uživatelů téměř 10 %. Jedním z důvodů je samozřejmě i letošní nezvykle teplé jaro. Pokud se ale podíváme na známou cyklostezku do Luk nad Jihlavou z dlouhodobého pohledu, pak od covidového roku 2020 počet uživatelů postupně lehce klesá. To je dáno i tím, že se nabídka bezpečných cyklostezek v mnoha městech rozšiřuje a uživatelé se rozptýlí na více tras. „Nastavení programu Cyklodoprava a cykloturistika umožňuje obcím spolufinancovat nejen samotné investiční akce, ale také kompletní projektovou přípravu nových cyklostezek. Prostřednictvím letošní výzvy Fondu Vysočiny byla obcím rozdělena podpora v celkové výši 22 miliónu korun a pro rok 2025 navrhujeme opět navýšení i s ohledem na dlouhodobý převis poptávky ze strany žadatelů,“ potvrzuje náměstek hejtmana Roman Fabeš.

  • tisk@kr-vysocina.cz

© 2024 newsroom.cz