10. Duben 2024
Každý pátý Čech jezdí v létě na zimních pneumatikách. Neriskujte zbytečně, varuje odborník
- S oteplováním, které jaro přináší, je čas i na pravidelnou sezonní výměnu pneumatik
- Z průzkumu společnosti Continental vyplývá, že až dvacet jedna procent českých řidičů jezdilo v roce 2023 na zimních pneumatikách i v létě
- Mezi nejzávažnější rizika spojená s nesprávnou volbou pneumatik patří snížená stabilita vozidla, prodloužená brzdná dráha, zvýšené riziko aquaplaningu a zkrácená životnost pneumatik
Praha, 10. dubna – Jaro je tady a s přicházejícími teplejšími dny je čas na péči o vaše vozidlo. Jednou z povinností, kterou by řidiči neměli odkládat, je přezutí na letní sadu pneumatik. Ideální doba nastává, když teploměr stabilně ukazuje více než sedm stupňů Celsia.
„Včasné přezouvání sezonních pneumatik zvyšuje bezpečnost jízdy, zlepšuje ovladatelnost vozidla a prodlužuje životnost pneumatik. Je důležité si uvědomit, že používání zimních pneumatik v teplejším počasí může vést k předčasnému opotřebení a k snížení účinnosti brzdění a ovladatelnosti,“ vysvětluje Aleš Langer, vedoucí technického zákaznického servisu společnosti Continental Barum s.r.o.
Data přitom ukazují, že až 21 % českých řidičů používá zimní pneumatiky i během letní sezony. Tyto překvapivé výsledky průzkumu společnosti Continental ukazují na nepochopení důležitosti a zanedbání správné sezonní výměny pneumatik. Používání nesprávných pneumatik s sebou nese řadu negativních důsledků, včetně snížené bezpečnosti, rychlejšího opotřebení pneumatik a zhoršení výkonu vozidla.
Zimní pneumatiky mají speciální vzorek a výrobní směs pneumatik, které jsou optimalizovány pro jízdu při nízkých teplotách a na sněhu. Jejich použití v teplejším počasí může vést ke snížené přilnavosti, prodloužení brzdné dráhy a ke zhoršení ovladatelnosti vozidla.
To je také důvod, proč bychom neměli „dojíždět“ starší zimní pneumatiky – existuje zvýšené riziko nehody. To platí zejména pro opotřebované zimní pneumatiky na mokré vozovce, kde je stabilita vozidla mnohem nižší, brzdná dráha se výrazně prodlužuje a hrozí riziko příčného a podélného aquaplaningu.
„Směs letních pneumatik je jiná než u zimních pneumatik, takže lépe odolává někdy až extrémním letním teplotám. Letní pneumatiky v testech proto vykazují kratší brzdnou dráhu než znatelně měkčí zimní pneumatiky s větší laminací bloků,“ dodává odborník společnosti Continental.
Pro mnoho řidičů může být správné načasování pravidelného přezouvání spolu s návštěvou servisu stresujícím úkolem. Alternativou mohou být celoroční pneumatiky, které se pro řidiče stávají stále atraktivnější volbou. Podle průzkumu společnosti Continental se na ně spoléhá čtrnáct procent českých motoristů a takřka třetina dalších uvažuje o jejich pořízení.
Řidiči volí celoroční pneumatiky z mnoha důvodů – od úspory času při přezouvání, spojené s návštěvou servisu, přes připravenost na jakékoli počasí až po finanční aspekty. To však neznamená, že uživatel celoročních pneumatik nenavštíví pneuservis do konce životnosti pneumatiky. Odbornou kontrolu potřebuje nejen podvozek vozidla, ale i samotné pneumatiky, aby se maximalizovala jejich životnost.
„Přechod na celoroční pneumatiky je vhodný zejména pro řidiče, kteří během roku jezdí méně a kratší vzdálenosti, a proto nemohou efektivně využívat sezonní pneumatiky po celou dobu jejich životního cyklu. Typicky jsou to druhá nebo třetí auta v rodině, kterých je v České republice relativně hodně,“ vysvětluje Aleš Langer.
Celoroční pneumatiky kombinují technologii letních a zimních pneumatik do jedné, všestranné pneumatiky. Ta dnes už dokáže poskytnout vynikající výkon ve všech podmínkách, kromě těch nejextrémnějších. Celoroční pneumatiky ocení zejména motoristé, kteří žijí v dobře udržovaných městech mimo horské oblasti a nejezdí do hor za zimními radovánkami.
Continental AG
Společnost Continental vyvíjí průkopnické technologie a služby pro udržitelnou a propojenou mobilitu lidí a zboží. Tato technologická společnost, založená roku 1871, nabízí bezpečná, účinná, inteligentní a cenově dostupná řešení pro vozidla, stroje, dopravu a přepravu. V roce 2022 dosáhla společnost obratu 39,4 miliardy Euro a v současné době má více než 200 000 zaměstnanců v 57 zemích světa. 8. října 2021 společnost oslavila 150. výročí svého vzniku.
Divize pneumatik má 24 výrobních a vývojových závodů po celém světě. Coby jeden z předních výrobců pneumatik vykázala společnost Continental za rok 2022 u této divize s více než 57 000 zaměstnanci tržby ve výši 14 miliard Euro. Společnost Continental se v oblasti výroby pneumatik řadí mezi technologické lídry a nabízí širokou řadu produktů pro osobní i nákladní vozy a pro jednostopá vozidla. Díky neustálým investicím do výzkumu a vývoje významnou měrou přispívá k bezpečné a nákladově a ekologicky efektivní mobilitě. Portfolio divize pneumatik zahrnuje také služby zaměřené na obchod s pneumatikami a jejich použití v rámci vozových parků, jakož i digitální systémy pro správu pneumatik.
Continental AG je v České republice zastoupen výrobními a prodejními jednotkami v Adršpachu, Brandýse nad Labem, Jičíně, Otrokovicích, Ostravě, Frenštátu pod Radhoštěm a Horšovském Týně a obchodně-servisní sítí BestDrive. Slovenskou republiku zastupují výrobní závody Púchov, Zvolen, Dolné Vestenice a obchodně-servisní síť BestDrive. V Česku zaměstnává koncern Continental AG celkem na 17 200 zaměstnanců. Do portfolia společnosti patří pneumatiky značek Continental, Barum, Matador, Semperit a General Tire.
Zdroj: feedit.cz