Elroq zní jedinečně. Poslechněte si ho

13. Září 2024

[shared_counts]

enCZ

Odebírejte naše články, ať vám už nic neunikne:

Tímto uděluji souhlas se zpracováním svých osobních údajů za účelem informování o produktech, službách a událostech souvisejících se Škoda Auto. Odhlásit

Nové kompaktní elektrické SUV Škoda Elroq dostalo do vínku i nový zvukový projev. Zvuky, které v nízkých rychlostech varují chodce, jsou hned dva. Vznikaly v duchu designového jazyka Modern Solid a nové identity značky.

13. 9. 2024Škoda svět

Škoda Elroq zní jinak než dosavadní elektrifikované vozy Škoda. Konstruktéři mu totiž dali do vínku zbrusu nový zvuk E-noise, který je pro elektricky poháněná auta povinný jako bezpečnostní požadavek. „U modelu Elroq přicházíme s jedinečným zvukem charakteristickým pro značku Škoda,“ vysvětlují Pavel Orendáš a Libor Přibyl, kteří vývoj nových zvuků vedli. Elroq dostal zvuky rovnou dva: ten první se jmenuje Futuristic a je určen pro všechny jízdní režimy, s výjimkou režimu Sport. V něm má Elroq specifický zvuk Sport.

Futuristic — zvuk modelu Škoda Elroq

Oba zvukové projevy mají určitý společný základ, který tvoří pro značku charakteristické tóny. „Odpovídá to strategii takzvaného holistického korporátního zvuku. Jednoduše chceme, aby vše s automobilkou Škoda spojené znělo posluchači podvědomě tak nějak podobně, ať už jde o reklamní klipy, zvukový projev infotainmentu nebo samotný zvuk auta,“ popisuje záměr Miroslav Jaskmanicki z oddělení designu.

Příjemný, a přesto varovný

Důležitou stránkou je u tohoto povinného varovného zvuku zkombinovat dva protichůdné požadavky. Pro chodce musí být zvuk dostatečně výrazný (a musí plnit přísné legislativní požadavky), zároveň ale nesmí být obtěžující pro posádku. To se vývojářům ve Škoda Auto v případě novinek pro Elroq rozhodně povedlo splnit.

K čemu je E-noise?

Zatímco ve vyšších rychlostech jsou auta na konvenční pohon slyšet kvůli odvalujícím se pneumatikám a proudění vzduchu, v těch nízkých na jejich přítomnost dosud většinou upozorňoval zvuk motoru. Jenže u tichých elektromobilů zvuk motoru chybí, a tak legislativa zavedla povinnost varovného zvuku, který chodce na přítomnost vozu upozorní. Škoda Auto už u svých vozů používá dvě verze zvukového projevu. Jako první přinesl E-noise (legislativa zvuk mimochodem označuje jako AVAS – Acoustic Vehicle Alerting System) plug-in hybridní Superb iV představený v roce 2019. U něj byl zvuk sladěný s projevem spalovacího motoru. SUV Enyaq pak v roce 2020 přineslo novou variantu zvuku, která reflektovala jeho čistě elektrický charakter. S novinkou Elroq přijíždí už třetí varianta tohoto projevu, která tentokrát vznikala v duchu nové korporátní identity značky Škoda a také v duchu designového jazyka Modern Solid.

„Futuristický zvuk je precizně nastaven na požadavky legislativy. V kabině vozu ho posádka skoro nezaznamená a užije si tak tichou jízdu v elektromobilu, naopak chodec podle barvy tónů jednoznačně určí, že se blíží vozidlo Škoda,“ přidává Libor Přibyl charakteristiku základního zvuku Futuristic.

Sportovní zvuk modelu Škoda Elroq

Sportovní zvuk je emotivnější, obsahuje nižší frekvence, které dobře vyjadřují sportovní jízdu. „Hladina zvuku je posazená nad požadavky legislativy s cílem nabídnout ve sportovním režimu akustický zážitek i cestujícím v kabině,“ popisuje Přibyl rozdíl.

Vývoj „na vlastní uši“

Vývoj nového zvukového projevu elektrického modelu Elroq trval několik měsíců a pracoval na něm osmičlenný tým ze tří oddělení Technického vývoje Škoda Auto: Designu, Elektriky vozu a Celkové verifikace vozu.

Skica modelu Škoda Elroq

„Začínali jsme prvními návrhy jednotlivých tónů, které reprezentují DNA značky Škoda. Pak jsme přidali do zvukové stopy dynamiku, to, aby zvuk reprezentoval jízdu vozidla do zhruba 30 km/h,“ přibližuje Orendáš základy vývoje. Tato úvodní fáze probíhá výhradně v laboratoři, inženýři a designéři posuzují různé zvuky a zvukové profily a hledají to nejvhodnější řešení doslova „na vlastní uši“. „Během vývoje musíme zohlednit požadavky legislativy, která definuje nejen minimální hladinu zvuku, ale i jeho frekvenční složení při průjezdu vozidla, řešit musíme i frekvenční posun. Ty se navíc musejí měnit v závislosti na rychlosti vozidla, který jízda vozu způsobuje,“ přidává Jaromír Žák z oddělení verifikace vozu detaily.

Škoda Elroq pod maskováním

Když se tým dobere vhodného řešení, nasadí ho do prototypu vozu a začínají zkoušky na něm: nejprve v laboratoři, pak na utajeném polygonu. Opět je vše potřeba posoudit jak z hlediska přívětivosti zvuku k okolí i posádce, tak požadavků legislativy. Do provozu se pak dostává finální projev, který všechny požadavky splňuje.

Užijte si zvuky

Výhody tichého elektrického pohonu nového SUV Škoda Elroq se automobilka rozhodla ukázat trochu netradičně. „Chtěli jsme představit nový zvuk originálním způsobem charakteristickým pro značku Škoda,“ říká Veronika Ziegaus, vedoucí oddělení strategie značky Škoda a produkce obsahu. Vzniklo tak video, které pracuje s fenoménem ASMR, kdy se skrze zvuk navozují příjemné pocity, které pomáhají usnout nebo dokonce bojovat proti úzkostem.

Toto je obsah třetí strany (www.youtube.com) . Přístupem k a prohlížením tohoto externího obsahu berete na vědomí, že může docházet ke zpracování osobních údajů ze strany takového externího poskytovatele a potvrzujete, že jste se seznámil/a s podmínkami, jakož i příslušnými informacemi o zpracování osobních údajů www.youtube.com.

„Atmosféra videa má připomínat chvilkový pocit uvolnění v momentu, kdy konečně zastavíte v dlouho očekávaném cíli cesty,“ míní Veronika Ziegaus. Při přípravě klipu, který vznikal ve Španělsku, hrála významnou roli denní doba. Každé z prostředí totiž v různou dobu nabízelo různé zvuky i jejich intenzitu. Tyto zvuky se pak elegantně mísí s novým zvukovým projevem E-noise modelu Elroq.

Další články v seriálu Udržitelná mobilita

14. 6. 2024

© 2024 newsroom.cz