Česká republika na konci zimy – nejrychleji rostoucí hotelový trh v Evropě

09. Duben 2024

[shared_counts]

Česká republika na konci zimy – nejrychleji rostoucí hotelový trh v Evropě

Praha, 9.4. 2024 – Únorová data poradenské společnosti STR ukazují mimořádně turisticky příznivou zimu pro české (pražské) hotely. Česká republika se svým 25,1% meziročním růstem tržeb – je potom evropským premiantem. V absolutních číslech se však pohybujeme stále v pozadí evropského peletonu.

Velmi teplý únor ve střední Evropě ukázal silnou korelaci mezi počasím a cestováním do České republiky. Stále více turistů se rozhoduje na poslední chvíli, a čím dál více z nich jsou Češi, Němci, Slováci a Poláci (okolní země cestující autem). Jejich citlivost na příjemné počasí je mnohem vyšší než u jiných skupin turistů. Menší radost panuje jistě na horách, ale na rozdíl třeba od Rakouska, drtivá většina našeho trhu jsou městské hotely s dominující Prahou. Únorové tržby vzrostly v ČR meziročně o více než 25 %, což dělá z Česka únorového premianta Evropy.

Spolu se zastavením růstu nákladů se jedná o dobrou zprávu a úspěšný měsíc únor.

„Klobouky bych nevyhazoval zas až moc vysoko. Radovat se, že jsme se dostali k Maďarsku, Slovensku či Polsku – je trochu laciné,“ mírní optimismus Jaroslav Svoboda, majitel hotelové sítě Czech Inn Hotels, která ubytovala téměř 1,5 milionů hostů v roce 2023, a nyní je jedničkou českého trhu. „Nejde jen o to, že jsme stále ještě za čísly „před covidem“, ale musíme si uvědomit, že covidový a post-covidový propad hotelů byl v ČR jeden z největších, a teď tedy se jakoby vracíme někam do peletonu.“

Trend je skvělý, absolutní čísla už méně

Trend českých hotelů je za únor jednoznačně pozitivní. Pokud se však podíváme na absolutní čísla tržeb na pokoj, vidíme Českou republiku v evropském podpalubí. Výrazně pod námi je jen Litva, Lotyšsko a Chorvatsko (ale ti leccos doženou přes léto), pár středo-východo-evropských zemí (Polsko, Rumunsko …) má srovnatelná čísla – na drtivou většinu zemí se díváme z odstupu.

Únor 2024 obsazenost hotelů a tržby srovnání Únor 2024 vs Únor 2023Occ %Tržby na pokoj a noc (REVPAR)% změna 2024/20232024Occ.REVPARČeská republika56,948,69+15,1%+25,1%Evropa62,777,88+2,7%+5,9%Rakousko55,170,59+7,3% +16,3%Itálie61,692,87+0,3%+3,9%Polsko60,746,97+0,5%+8,0%Rumunsko55,848,27-3,4%+3,7%Slovensko49,650,30+3,2%+11,4%

Occ % je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech

Meziměsíční srovnání

Únor je typicky mimosezónní měsíc. V České republice však v poslední době sledujeme trend slábnutí sezónnosti, Praha například (narozdíl od loňska) porazila v zimě v obsazenosti Vídeň. A to byl leden chladný měsíc – narozdíl od klimaticky příznivého února. Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulého roku.

O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.

https://str.com/

© 2024 newsroom.cz