Češi zkouší štěstí v e-commerce. Odborník radí 5 věcí, které dělají e-shop úspěšným

23. Květen 2024

[shared_counts]

Praha, 23. května 2024 – Podle odhadů společnosti Upgates zajišťují polovinu prodejů v e-commerce největší hráči, kterých jsou přibližně dvě desítky. Druhou polovinu tržeb vytváří zbývajících přibližně 50 000 menších maloobchodníků. Z analýzy Upgates vyplývá, že průměrné roční tržby českého e-shopu jsou 2 miliony korun, ale medián (střední hodnota) se pohybuje pouze kolem 250 tisíc korun. Výrazný nepoměr mezi největšími hráči a zbytkem trhu potvrzuje, že většina majitelů v ČR má e-shop spíše jako doplňkový příjem.

Společnost Upgates, která je předním poskytovatelem e-shopových řešení, rovněž registruje dlouhodobý meziroční nárůst počtu e-shopů na úrovni až 30 %. Čísla jasně ukazují, že stále více Čechů zkouší štěstí v e-commerce, aby si přivydělali. Aby však jejich podnikání mělo šanci na úspěch, měli by mít podle marketéra Michala Benatzkého na paměti pět základních pravidel, která dělají e-shop úspěšným:

Produkty a konkurenceschopné ceny

Navzdory technologiím stále platí, že základním faktorem úspěchu e-shopu je sortiment. „Pokud se prodejce netrefí do vkusu zákazníků, budou všechny další kroky k úspěchu projektu velmi obtížné. Potenciál úspěšnosti produktu lze předem odhadnout pomocí různých marketingových nástrojů, jako jsou Google Trends, Collabim nebo Marketing Miner,“ vysvětluje Michal Benatzky ze společnosti Upgates. Dodává také, že je vždy potřeba analyzovat i stávající konkurenci, tedy zda segmentu už dnes nedominují velcí hráči. V takovém případě může být totiž velice náročné se prosadit.

Kromě výrobků musí mít obchod také dobře nastavené ceny. To platí nejen v segmentech s velkou konkurencí, ale také u originálního zboží, například vlastní výroby. Je důležité stanovit cenu tak, aby byla pro spotřebitele přijatelná a zároveň zohledňovala know-how, náklady a přiměřenou marži.

Moderní design a nákupní proces

Moderní a vizuálně atraktivní řešení, které je uživatelsky přívětivé a snadno se používá, vám pomůže uspět v konkurenčním prostředí. Pokud zákazník narazí na zastaralý nebo nepřehledný e-shop, stačí jedno kliknutí a je pryč. Proto je naprosto klíčové jít s dobou a neustále pracovat na rozvoji projektu. Do nákupního procesu spadají také možnosti platby. Většina lidí platí na internetu platební kartou a očekávají také moderní platební metody, jako je Apple Pay, Google Pay a další. Pokud zákazník na konci nákupního procesu zjistí, že e-shop nabízí pouze převod a dobírku, existuje velká pravděpodobnost, že objednávku nedokončí.

Automatizace procesů

Kvalitní e-shopové řešení může být pro obchodníka přínosem také z hlediska automatizace rutinních procesů spojených s provozem e-shopu. Automatizace ušetří spoustu času, který může majitel věnovat dalšímu rozvoji podnikání.

Zákaznický servis

Důraz na kvalitní, vstřícný a ochotný zákaznický servis se vám mnohonásobně vrátí. Nestačí však jen poradit s výběrem zboží, důležité je také vzdělávání a osvěta. Spotřebitelé dnes navíc vyžadují nadstandardní péči, a to jak při výběru zboží, tak při reklamačním řízení.

„E-shop by měl také klást velký důraz na získávání hodnocení a zpětné vazby zákazníků, a to jak pro obchod, tak pro samotný produkt. Velká část zákazníků dává recenzím ostatních uživatelů velkou váhu. Zde je třeba si uvědomit, že negativní recenze od naštvaného zákazníka může v dnešní době způsobit mnohem větší škody, než jsou náklady na vrácení zboží. Pokud se zákazníkovi věnuje dostatečná pozornost, je možné, že v budoucnu svůj nákup zopakuje, a to i přes případnou nepříznivou zkušenost,“ upozorňuje Michal Benatzky.

Smart marketing a budovaní zákaznické základny

E-shop se musí zákazníkovi co nejvíce přiblížit. Majitel musí sledovat marketingové trendy a zkoušet různé kanály. Není důležité prodávat všude, ale vědět, co funguje. Cílem marketingu by nemělo být jen zvýšení počtu objednávek, důležité je také posilování povědomí o značce a budování zákaznické základny. Získávání nových zákazníků je mnohem dražší než motivace těch stávajících k opakovaným nákupům.

© 2024 newsroom.cz