Souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou pro bezpilotní letadla v zeměpisné zóně Správy železnic (Omezený prostor LKR-11)

23. Srpen 2024

[shared_counts]

Stavby/Zakázky

Souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou pro bezpilotní letadla v zeměpisné zóně Správy železnic (Omezený prostor LKR-11)

Informace o postupu projednání leteckých činností v ochranném pásmu dráhy v souladu s ust. zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách a zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů; vyhláška č. 108/1997 Sb., kterou se provádí zákon o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů a na základě vydaného opatření obecné povahy, kterým byl zřízen omezený prostor LKR11-železniční dráha Správy železnic.

Každá bezpilotní činnost v zeměpisné zóně Správy železnic musí být řádně projednána se Správou železnic, a to ve všech případech, kdy se jedná o let v otevřené kategorii, ale podle článku 15 prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel, v platném znění se zřizuje v České republice omezený prostor LKR10 – UAS, nov. 15.5.2024 , jehož smyslem je zachování stávající územní ochrany České republiky, zajištěné platným regulačním rámcem civilního letectví.

Předmětem toho opatření obecné povahy je národní úprava provozu bezpilotních letadel z pohledu SŽ v ochranném pásmu stanoveného příslušným právním předpisem, viz výše v ochranném pásmu (zeměpisné zóně Správy železnic) podél nadzemních dopravních staveb-železniční dráhy.

Žádost o souhrnné stanovisko Správy železnic o koordinaci s dráhou bezpilotního letu v zeměpisné zóně Správy železnic je možno podat elektronicky a na generálním ředitelstvím odboru bezpečnosti a krizového řízení, viz kontakt níže.

Úsek generálního ředitele

Zeměpisná zóna Správy železnic (Omezený prostor LKR-11 železniční dráha Správy železnic)

Informace o postupu projednání koordinace bezpilotního letu v zeměpisné zóně Správy železnic se řídí vnitřním pokynem ředitele odboru bezpečnosti a krizového řízení PO 02/2024 ke koordinaci bezpilotních letů v zeměpisné zóně Správy železnic.

Základní pojmy dle zákona o drahách 266/1994 Sb:

Obvod dráhy je území určené územním rozhodnutím pro umístění stavby dráhy. Obvod dráhy u celostátní a regionální dráhy je vymezen svislými plochami vedenými hranicemi pozemků, které jsou určeny pro umístění dráhy a její údržbu. Obvod dráhy u ostatních drah (vlečky) je vymezen svislými plochami vedenými 3 m od osy krajní koleje (§ 4 zákona).

Pro účely vymezení zeměpisné zóny dráhy, byly stanoveny následující pásma:

  • TEN-T: 100 m od osy krajní koleje
  • Ostatní dráhy: 60 m
  • Klíčové stavební objekty: 60 m

Souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou, je obdobou Oprávnění k letu (OkL) a je druhem oprávnění, které může Správa železnic, odbor bezpečnosti a krizového řízení vydat na základě podané žádosti v případech, kdy je záměrem provozovat bezpilotní letadlo v otevřené kategorii provozu (OPEN) a zároveň dochází ke expozici zeměpisné zóny Správy železnic s podmínkami. Lety je poté možné realizovat na základě stanovených podmínek vydaného souhrnného stanoviska o koordinaci s dráhou a v souladu se zbylými podmínkami provozu v dané zeměpisné zóně. V budoucí době bude postačovat pouze Souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou v zeměpisné zóně Správy železnic pro tuto kategorii open.

Specifická kategorie je kategorie provozu bezpilotních letadel, u kterých je s ohledem na související rizika vyžadováno Souhrnné stanovisko o koordinaci s dráhou Správy železnic (popř. České dráhy u části infrastruktury a objektů na dráze) jako přílohy přikládané k žádosti na Úřad pro civilní letectví, před uskutečněním provozu bezpilotního letadla, a to minimálně 30 dní předem, s uvážením zmírňujících opatření identifikovaných v posouzení provozního rizika.

Zeměpisné zóna (omezený prostor LKR-11 železniční dráha Správy železnic) se zřizuje v souvislosti s provozem bezpilotních systémů a pro účely tohoto provozu, který Úřad pro civilní letectví podle Čl. 15 prováděcího nařízení (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel, v platném znění na základě opatření obecné povahy pro zřízení omezeného prostoru LKR-11 železniční dráha Správy železnic.

Účelem zeměpisných zón je především zajištění bezpečnosti, ochrany před protiprávními činy, soukromí zaměstnanců a nezapojených osob, nebo životního prostředí, ale také např. praktické umožnění zvláštních druhů provozu bezpilotních systémů a dalšího vývoje těchto systémů a souvisejících technologií.

Koordinací s dráhou se rozumí schválený plán letu, obecně se jedná o soulad letu s jinými činnostmi a zařízeními železniční dráhy Správy železnic.

Provozní prostor bezpilotního letadla – kontingenční oblast zahrnující zamýšlenou pracovní plochu pro let, včetně jejího rozšíření o dopadovou zónu.

Letecký předpis L 2, Pravidla létání, včetně jeho Doplňku X, upravujícího komplexně provoz bezpilotních letadel v podmínkách České republiky.

Žádost musí obsahovat tyto náležitosti:

  1. Základní náležitosti žádosti jsou:
  1. identifikační údaje: název žadatele, tj. stanovení odpovědné osoby název provozovatele UAS (mohou být odlišné subjekty), registrační číslo provozovatele UAS, registrační čísla pilota / pilotů, typ a model UAS (případně odpovídající specifikace UAS), registrační značky třídy =C=“ letadla (je-li použitelné).
  2. specifikace zamýšlených leteckých činností z hlediska, viz odstavec 7): místa, tj. času, rozsahu a způsobu jejich účelu; rizika
  3. Přílohy v případě kategorie A2 a podání v elektronickém formuláři: průkaz pilota foto dronu technický list dronu (technické specifikace a popis dronu)
  1. návrh bezpečnostních opatření (např. předpokládané respektování jízdního řádu, tj. neuskutečňovat let, v dobře průjezdu vlaku), minimálních bezpečných vzdáleností,
  2. případná známa provozní omezení podstatná pro posouzení záměru vzhledem k využití zeměpisné zóny SŽ, (tj. rádio kmitočtové rušení),
  3. popis zabezpečení oblasti provozu UAS, uvedení pomocné osoby pilota – koordinátora zapojené do provozu bezpilotního letadla a návrh bezpečnostních opatření na zajištění jejich ochrany,
  4. Kopie / sken platného Povolení k létání bezpilotního letadla, Povolení k provozování leteckých prací / leteckých činností pro vlastní potřebu, pokud byly Úřadem vydány (týká se pouze provozovatelů schválených před zavedením společného evropského regulačního rámce pro UAS).
  5. kopie / sken platného osvědčení o pojištění k pojistné smlouvě, na základě níž bylo sjednáno pojištění odpovědnosti pojištěného za újmu způsobenou provozem bezpilotního letadla, a to v odpovídající výši možné újmy,
  6. GPS specifikace zamýšlené oblasti provozu a vymezení letového prostoru s uvedením přesné polohy traťového úseku železničního kilometru a termínu provádění letecké činnosti, v případě složitějších realizací (zejména s ohledem na stavby, prostředky nebo infrastrukturu) pak uvedení konkrétní trajektorie letu včetně uvedení výšek letu v jednotlivých bodech trajektorie. Oblast provozu bezpilotního letadla by měla odpovídat dopadové oblasti, tj. poměru 1:1 ve kterém se předpokládá bezpečné ukončení letu bezpilotního letadla, a to i v případě mimořádné události. Je-li to možné, měla by se oblast provozu / dopadová oblast nacházet v bezpečné vzdálenosti od osy krajní koleje.
  7. pro vytváření zamýšlených leteckých činnosti se doporučuje využít nástroj DronView, či AISView, v omezené míře pak Seznam Mapy.
  8. do přílohy jako formální součástí žádosti je požadováno přiložení seznamu opatření eliminující rizika, včetně nouzových kontaktů např. 112 pro případ nehody.
  9. v mapové části žádosti printscreen se zákresem polygonu (linie) z Aplikace DronView či AISView v případě analogového dokumentu.

Pro vytváření itineráře letu a prací letounu je nutné využít nástroj:

AisView 3.9 (rlp.cz)

Rovněž je nutné do příloh přiložit průkaz pilota, foto dronu, technický list dronu (technické specifikace a popis dronu).

Kontakty:

Jméno Telefon Ing. Jaromír Knotek, MBA +420 972 241 444

Působností vyjadřovatele k leteckým a pilotním činnostem v zeměpisné zóně železniční dráhy Správy železnic dráhy je celé území České republiky

Povolování vstupu na provozovanou železniční dopravní cestu

  • Vstup do obvodu dráhy Správy železnic (mimo veřejnosti přístupná místa) je pro potřeby bezpilotních letů ZAKÁZÁN !

Upozornění nad rámec stanoviska Správy železnic:

  • V případě, že prováděním bezpilotního letu budou dotčeny stavby či pozemky ve vlastnictví společnosti České dráhy, a.s., je třeba samostatně oslovit ČD a.s. Regionální správa příslušného Oblastního ředitelství.
  • K podání žádosti o OkL na ÚCL mimo správce ochranného pásma dráhy Správy železnic, již není nutno kromě souhrnného stanoviska o koordinaci s dráhou Správy železnic žádat si v souladu s ust. § 7 odst. 3) resp. § 9 odst. 1 zákona o dráhách souhlas drážního úřadu jakožto dotčeného správního orgánu, na adrese: Drážní úřad, Wilsonova 300/8, 121 06 Praha 2 (www.ducr.cz).

Obecné podmínky pro létání s bezpilotním letadlem v ochranném pásmu železniční dráhy Správy železnic

Létání s bezpilotním letadlem v ochranném pásmu železniční dráhy Správy železnic v České republice je podmíněno několika pravidly a regulacemi, které jsou stanoveny pro zajištění bezpečnosti železničního provozu a osob. Zde jsou hlavní body, které je třeba zohlednit:

  1. Povolení od Správy železnic: Pro létání s dronem v ochranném pásmu železnice je nutné získat povolení od Správy železnic. Ochranné pásmo železnice je obvykle vymezeno do vzdálenosti 60 metrů od krajní koleje.
  2. Bezpečnostní opatření: Je nutné dodržovat všechny bezpečnostní opatření, aby nedošlo k ohrožení železničního provozu. To zahrnuje například zajištění, že dron nepoletí příliš blízko kolejí nebo elektrického vedení.
  3. Dodržování zákonů a předpisů: Kromě specifických povolení od Správy železnic je nutné dodržovat obecné předpisy pro létání s drony, které jsou stanoveny Úřadem pro civilní letectví (ÚCL) a dalšími příslušnými orgány. To zahrnuje například omezení výšky letu, udržování vizuálního kontaktu s dronem a další.
  4. Respektování soukromí a ochrany dat: Při létání s dronem je nutné respektovat soukromí osob a ochranu dat. Je zakázáno natáčet nebo fotografovat osoby bez jejich souhlasu, pokud to není nezbytné pro splnění úkolu a pokud k tomu není vydáno příslušné povolení.
  5. Informování místních orgánů: Před zahájením letu v ochranném pásmu železnice je vhodné informovat místní orgány, jako je policie nebo obecní úřad, zejména pokud se jedná o větší operaci nebo pokud může let způsobit obavy mezi veřejností.
  6. Technická způsobilost dronu: Dron by měl být technicky způsobilý a vybavený potřebnými bezpečnostními prvky, jako je GPS, automatický návrat do výchozího bodu a další technologie, které mohou pomoci zabránit nehodám.

Pro přesné informace a aktuální požadavky je vždy nejlepší konzultovat přímo s příslušnými úřady, jako je Správa železnic a ÚCL, obecně lze však uvést základní, aby byly všechny podmínky a požadavky splněny.

  1. Na základě zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů, nesmí dojít k jakémukoliv rušení železničních rádiových sítí pracujících v kmitočtových pásmech 150 a 450 MHz provozovaných v dané lokalitě na základě oprávnění vydaného Českým telekomunikačním úřadem, jehož je Správa železnic držitelem.
  2. Let bezpilotního letadla smí být prováděn jen takovým způsobem, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti létání ve vzdušném prostoru, osob a majetku na zemi a životního prostředí. Leteckými pracemi v bezprostřední blízkosti železniční dopravní cesty nesmí být v žádném případě ohrožena pevná zařízení (součásti dráhy) v ochranném pásmu dráhy. Tyto práce nesmí rovněž narušit průjezdný průřez kolejí ani volný a schůdný manipulační prostor vedle nich.
  3. V souvislosti s řízením drážního provozu upozorňujeme, na dodržení podmínky provádění letů výhradně mimo dobu průjezdu vlaků v dané lokalitě.
  4. Lety s kamerou do výšky maximálně 1:1 v rámci dopadové plochy (výška ku vzdálenosti od okraje dopadové plochy), předpokládaná výška letu, dle však nepřekročí 120 m od země.
  5. Lety budou prováděny v dohledu (VLOS), ve vzdálenosti maximálně 150 metrů od dálkově řídícího pilota.
  6. Přelet nebo let nad obvodem dráhy bude uskutečněn v minimální výšce 20 m od železničního stěrkového lože, z důvodu ochrany výškových zařízení a venkovních prvků v obvodu dráhy.
  7. Prostor letů bude po dobu provozu bezpilotního letadla uzavřen, s dostatečným přesahem, bez možnosti přístupu veřejnosti.
  8. V prostoru letu nebudou přítomny žádné nezapojené osoby, kromě poučených osob podílejících se na provozu bezpilotního letadla.
  9. Použití bezpilotního letadla proběhne pouze za optimálních meteorologických podmínek.
  10. V případě jakéhokoliv problému s bezpilotním letadlem bude let okamžitě ukončen, bez ohledu na následky pro bezpilotní letadlo (pád do vody) tak, aby nemohlo dojít k ohrožení osob či majetku.
  11. V případě, kdy nastane během letu nezamýšlená událost s možným vlivem na zařízení dráhy, je povinen tuto událost pilot a nebo provozovatel bezpilotního letu neprodleně ohlásit pomocí k tomu určeného elektronického formuláře na klientském portálu SŽ (tato funkce bude dostupná od 1.1.2025), nebo webu SŽ a nahlásit kolizní událost Úřadu pro civilní letectví.
  12. Za účelem případného sběru trosek bezpilotního letadla v provozované železniční dopravní cestě volat na číslo 112 a COIS: 972 235 144 nebo 972 235 151 (linka pro mimořádné události). Mobilní telefon COIS: 607 208 070.
  13. Pokud bude kolizní situace vyhodnocena jako mimořádná událost, postupuje se dále dle Předpisu pro hlášení a šetření mimořádných událostí D17.
  14. Pro provádění přeletů bezpilotních letadel jsou zakázány provozní budovy CDP Praha, CDP Přerov, trakční napájecí stanice a rozvodny.
  1. Nepohybovat se v prostorách, které nejsou přístupné veřejnosti pouze v doprovodu

zaměstnanců Správy železnic, státní organizace, znalých místních poměrů pověřených doprovodem a dbát pokynů a zvukových signálů zaměstnanců SŽ,

při průjezdu vozidel nebo posunových dílů ustoupit z ohroženého prostoru dle pokynů zaměstnanců SŽ, dodržet zákaz přibližovat se k živým částem trakčního vedení.

  1. Vzdálenost osob včetně předmětů držených v ruce k trakčnímu vedení na vzdálenost nejméně 2m.
  2. Účastníci nesmí svévolně vstupovat do provozované železniční dopravní cesty a prostor veřejnosti nepřístupných a pohybovat se v těchto prostorách bez dohledu zaměstnance SŽ a nesmí vstupovat do prostor ve vzdálenosti 2,5m od osy krajní koleje – prostory veřejnosti nepřístupné.

Na základě průběžných reálných zkušeností s provozem bezpilotních letadel v zeměpisné zóně Správy železnic a prováděním letů s ohledem na bezpečnost drážního provozu mohou být podmínky zpřesňovány a upravovány.

© 2025 newsroom.cz