23. Květen 2024
Daniel Majling
Michal Vajdička
Ilona Smejkalová
Pavol Andraško
Katarína Hollá
Michal Novinski
Laco Cmorej
Alžběta Soperová
O inscenaci
Bílá Voda, zapomenutá vesnice v horách… O poslední zářijové noci roku 1950, kdy komunistický režim odvlekl všechny řeholnice do sběrných klášterů, sem přišly dvě mladičké, Bohu zaslíbené dívky – Tobie a Evarista. A stejně jako ostatní řádové sestry byly nasazeny na nucené práce do fabriky. Jednu těžká dřina navždy poznamenala fyzicky, druhá nedobrovolně porušila svůj slib čistoty a posléze byla vystavena ponižování v komunistickém kriminálu. Evaristini věznitelé však její vírou ani věrností řeholi neotřásli. Může se řádová sestra vzbouřit proti světským i církevním autoritám, postavit se režimu a zaprodané církvi? Nejtěžší bitvu musí svést člověk na vlastním poli… Nejnovější román spisovatelky Kateřiny Tučkové, který byl v roce 2022 oceněn Státní cenou za literaturu, vypráví o zatím nepříliš tematizovaném úseku českých dějin, historii ženských řeholních řádů za komunistické totality a místě žen v katolické církvi.
Říká se, že jsme nejateističtějším národem na světě, dokonce jen asi třetina obyvatel našeho státu se hlásí k nějakému vyznání. Jedno procento Čechů tvoří dokonce „uvědomělí ateisté odmítající existenci Boha, o němž něco vědí“. A ano, nedostatek víry v Boha nám často nahrazuje spíš víra v různé ideje. Ostatně, kolik lidí by ani dnes nemělo problém udělat rázný konec s institucí, která je zodpovědná za inkvizici, křížové výpravy a náboženské války? Jsou ale bojovníci proti Evaristě fanatiky, kteří dostali příležitost realizovat své sadistické sklony, anebo to dělají v dobré víře, že ze světa udělají lepší, bezpečnější, svobodnější a šťastnější místo?Slovenský dramatik Daniel Majling říká, že každá ideologie hovoří jazykem, který si sama vytvořila – a tomu přizpůsobil i svoji divadelní adaptaci.
Fotograf inscenace: Petr Neubert
UPOZORNĚNÍ: V představení je použit kouřostroj a tabákové výrobky a zazní tam výstřel a vulgrasimy.Vhodné pro publikum od 15 let.
Poděkování umělcům, kteří se podíleli na nahrávce hudby k inscenaci:
Zápis notového materiálu: Slavomír SolovicHudbu nahrál: Igor Baar (Loft Studio)Produkce: Jana Brezinová (NOVINSKI s.r.o.)
Hudbu nahráli: Pavel Bogacz, Martina Karnoková, Marián Svetlík, Peter Šaray, Igor Maršálek, Vilém Trgo, Radomír Cikatricis, Juraj Madari, Martin Kušš, Andrej Gál, Jan Šiška, Marián Vavro (smyčce), Barbora Gálová (flétna), Juraj Pivoluska (klarinet), Viliam Vojčík (horna), Maria Yanez Ocana (fagot), Michal Novinski (ostatní nástroje)
Děkujeme Alžbetě Zee Ferencové a sestře Siardě.
ND+
Zdroj: narodni-divadlo.cz