Ekologické zkoušky aut 2024

20. Květen 2024

[shared_counts]

Publikováno v časopise 6/2024

Při výběru auta motoristé stále více hledí i na ekologičnost a provozní náklady. Abychom vám mohli podat realistický obrázek o tom, jak jsou nová auta „zelená“, zapojili jsme se do iniciativy Green NCAP, největšího programu zaměřeného na ekologické zkoušky osobních aut. Přinášíme výsledky necelé čtyřicítky vozů otestovaných od roku 2023. Elektroauta měla jasně navrch, celkem dobře si ale vedly i některé vozy se spalovacími motory.

Dobrá rada

Nulové lokální emise, vysoká

energetická účinnost a relativně nízká produkce skleníkových plynů pomohla elektickým vozům k zisku nejvyššího hodnocení. Nejlepší průměrné skóre měla trojice Hyundai Ioniq 6 (*****, 98 %), BYD Dolphin (*****, 98 %) a VW ID.7 (*****, 98 %). V případě vozů Hyundai a VW přitom nejde o zrovna miniaturní auta, o to jsou jejich výkony úctyhodnější.

Mezi automobily se spalovacími motory se nejvíce dařilo Opelu Mokka (*** 57 %) a BMW 2 Series Coupé (***, 55 %). Nejnižší hodnocení podle očekávání připadlo velkým vozům, poslední místo vyšlo na rozměrný pick-up Ford Ranger (Η, 11 %) před rodinným MPV Hyundai Staria (*, 19 %).

Hodnocení hybridů nevykazovalo příliš velké rozdíly, pomyslně nejlépe skončilo SUV Renault Austral (***, 52 %).

Green NCAP je nezávislá iniciativa, která podporuje vývoj ekologických a energeticky účinných automobilů, jež svým provozem co nejméně poškozují životní prostředí. Jejím cílem je zlepšit kvalitu vzduchu, který dýcháme, minimalizovat těžbu a spotřebu přírodních zdrojů určených k provozu v osobní dopravě a omezit dopady globálního oteplování a změn klimatu.

K hlavním činnostem pod hlavičkou Green NCAP patří ekologické zkoušky automobilů. Jde o technologicky i finančně mimořádně náročnou záležitost, proto se na zprostředkování zkoušek podílí konsorcium několika institucí – kromě sdružení spotřebitelských organizací ICRT, jehož členem je také dTest, jde například o Mezinárodní automobilovou federaci, německý autoklub ADAC nebo britské ministerstvo dopravy.

Iniciativa vznikla v roce 2019 a za pět let své existence se stala respektovanou autoritou ze strany motoristů i samotných automobilek. V současnosti tak jde o nejkomplexnější a nejpřesnější ekotesty aut v Evropě. Podrobný popis zkoušek naleznete na našem webu.

V tomto vydání vám přinášíme výsledky testů téměř čtyř desítek automobilů otestovaných v letech 2023 a 2024. Celkem 20 aut má klasické spalovací motory (benzínové i dieselové), 15 elektrický pohon a zbylé čtyři vozy se řadí mezi hybridy. Své zástupce má v tabulce také Škoda, konkrétně se ověřila ekologičnost modelů Kamiq a Enyaq.

Pokud vás zajímá ekologické zatížení celého životního cyklu auta, tedy od výroby až po likvidaci, doporučujeme nástroj LCA, který naleznete na webu Green NCAP. Seznam testovaných vozů je však zatím spíše omezený.

Dvojité prověření

Zkoušky Green NCAP probíhají v laboratorním prostředí i na běžných pozemních komunikacích. Získaná data jsou pak vyhodnocena a oznámkována ve třech pilířích – stanovujeme index čistého vzduchu, energetické účinnosti a skleníkových plynů. Laboratorní část probíhá na dynamometru, tedy zařízení simulujícím silnici v kontrolovaných podmínkách. Dynamometr umí vytvořit stejný odpor, jaký auto zažívá na skutečné silnici. Roli hrají zejména dvě veličiny – setrvačný a aerodynamický odpor. Každý vůz prochází sérií předepsaných testovacích cyklů reprezentujících různé situace. V průběhu těchto cyklů jsou sbírány veškeré zplodiny. Shromážděné výfukové plyny jsou posléze analyzovány.

Zkoušky Green NCAP se inspirují známým testovacím cyklem WLTC (celosvětovým standardem měření spotřeby a emisí automobilů používaným při homologaci vozů před uvedením na trh), jsou však náročnější a více odpovídají reálným situacím. Měření se provádí v průběhu čtveřice scénářů. Simulují se jízdy se studeným a zahřátým motorem, cestování v zimě a také po dálnici. V rámci každého scénáře je měřeno množství vypouštěných škodlivin, konkrétně nemethanových uhlovodíků, oxidu uhelnatého, oxidů dusíku, čpavku a pevných částic. Měří se i produkce oxidu uhličitého a spotřeba paliva či energie. Laboratorní testy jsou navrženy tak, aby umožnily přímé srovnání provozní ekologické stopy rozličného výběru vozů, a to nehledě na způsob pohonu.

Při jízdním testu na reálné silnici se pomocí speciálního přístroje schopného měřit emise za jízdy opět kontrolují uvolňované škodliviny, konkrétně oxidy dusíku, oxid uhelnatý a pevné částice. Testy na silnici se inspirují evropským předpisem RDE (zkratka pro evropský předpis pro testování skutečných emisí při jízdě). Metodologie testu RDE byla vyvinuta za účelem kontroly a minimalizace rozdílů mezi hodnotami změřenými v laboratoři a v reálu. Naše zkoušky jsou ovšem rozšířeny tak, aby byly náročnější. Nejezdí se proto jen v nadmořské výšce 0 až 700 metrů, ale stoupá se až do 1300 metrů. Rozsah teplot vzduchu se pohybuje v rozpětí –7 až 35 °C namísto 0 až 30 °C.

Také při jízdních testech probíhá měření v rámci několika scénářů. Profesionální řidiči volí rozličné jízdní styly. Kromě řízení v běžných situacích jsou zkoušeny také ostrá sportovní jízda s větším nákladem, šetrná jízda, postávání v dopravní zácpě a popojíždění městem.

Čím vozy zamoří ovzduší

Co se indexu čistého vzduchu neboli emisí týče, o vítězích je jasno. Elektrické vozy díky absenci výfukových plynů získaly nejvyšší hodnocení. Zaměřme se proto na spalovací motory a hybridy, mezi kterými jsme narazili jak na příjemná překvapení, tak i na auta, která mají co zlepšovat.

Výborným výsledkem se blýskl Mercedes-Benz třídy E. Luxusní dieselový kombík si připsal 9,3 bodů z 10 možných. Při jízdě se studeným motorem, která ovzduší zamořuje nejvíce, do okolí vypouštěl 3,7 mg nemethanových uhlovodíků na kilometr, 4,1 mg oxidů dusíku, 0,45 mg čpavku a necelých 106 mg oxidu uhelnatého.

Mohutný pick-up Ford Ranger dopadl nejhůře. Se studeným motorem vypouštěl na jeden kilometr 22 mg nemethanových uhlovodíků, 13 mg oxidů dusíku, 24 mg čpavku a 545 mg oxidu uhelnatého. U třílitrového a 2,5 tuny vážícího auta asi nejde o příliš překvapivý výsledek. Obdobně špatné výsledky jsme nicméně zaznamenali i u daleko menších vozů, například Fordu Fiesta, který byl co do emisí druhý nejhorší.

Ekonomické a ekologické

Index energetické účinnosti by mohl zajímat i ty, kteří jinak na ekologii příliš nedají. Hodnocení se totiž odvíjí od spotřeby a potažmo nákladů na provoz. Zkoušky umožňují přímé srovnání účinnosti aut s různým pohonem. Spotřebu benzínu a nafty totiž laboratoř pomocí známých hodnot spalného tepla obou typů paliv převádí na kilowatthodiny. U hybridních vozů se sčítá spotřebovaná elektřina plus palivo převedené na kWh.

Nejvyšší skóre jsme opět přiřkli elektroautům. Průměrná spotřeba Volkswagenu ID.7 byla 18 kWh/100 km. Pochvalu si zasloužily také Hyundai Ioniq 6 (18,8 kWh/100 km) a BYD Dolphin (19,3 kWh/100 km). Nejnižší energetickou účinnost z aut na elektřinu má dodávka Renault Kangoo (v průměru 25,9 kWh/100 km).

Spotřeba aut s klasickými diesely a benzínovými motory byla o něco zajímavější. Relativně nejúspornější byl Opel Mokka s 1,5litrovým dieselovým motorem. 4,9 l/100 km je vcelku rozumná hodnota. Při přepočtu na energii je ovšem rozdíl oproti elektrickým autům zřejmý – v průměru bylo spotřebováno 48 kWh/100 km. Nejžíznivější byl nepřekvapivě Ford Ranger se 14,3 litry neboli 123 kWh/100 km.

Pro úplnost ještě zmiňme hybridy. V průměru byly jen o něco málo šetrnější než auta jezdící čistě na fosilní paliva. Toyota Corolla Cross posbírala nejvíc bodů, a to za spotřebu 50,5 kWh/100 km. Na opačném konci tabulky skončila Mazda CX-60 s 66,7 kWh/100 km.

Boj se skleníkovým efektem

Elektrická auta byla nejzelenější také co do zatížení atmosféry skleníkovými plyny. Na rozdíl od několik let starých testů nicméně žádné nezískalo maximální počet bodů. Jak je to možné, když neprodukují žádné emise? Současný testovací program totiž bere v potaz také CO2 vyprodukovaný při výrobě elektřiny či pohonných hmot.

Celkový objem skleníkových plynů unikajících do atmosféry v důsledku provozu osobních aut možná mnohé překvapí. I jednoznačně nejšetrnější vůz, kterým je elektroauto BYD Doplhin, při jízdě se studeným motorem vyprodukuje více než 48 g plynů na kilometr. V případě naftového vozu Hyundai Staria šlo o 286 g CO2/km, u Ford Rangeru dokonce o 368 g/km. Představte si, že s rodinným vozem Staria jedete na 1000 km vzdálenou dovolenou. Jednosměrná cesta tak atmosféru zatíží skoro třemi metráky skleníkových plynů. Dodejme, že v rámci EU patříme k největším producentům skleníkových plynů, podle Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu se v rámci členské sedmadvacítky řadíme na sedmé místo od konce.

  • Výsledky vozů otestovaných v roce 2024
  • Výsledky vozů otestovaných v roce 2023
  • Hranice pro udělení hvězd

automobil

celkové hodnocení

průměrné skóre

index čistého vzduchu

index energetické účinnosti

index skleníkových plynů

pohon

BYD Dolphin 5 98 % 10/10 9,6/10 9,9/10 elektrický Hyundai Ioniq 6 5 98 % 10/10 9,6/10 9,8/10 elektrický VW ID.7 5 98 % 10/10 9,6/10 9,8/10 elektrický BMW i4 5 96 % 10/10 9,3/10 9,5/10 elektrický Škoda Enyaq 5 96 % 10/10 9,4/10 9,6/10 elektrický MG 4 5 95 % 10/10 9,2/10 9,4/10 elektrický smart #3 5 95 % 10/10 9,2/10 9,4/10 elektrický BMW 2 Series Active Tourer 3 51 % 7,5/10 4,7/10 3,1/10 benzínový Opel/Vauxhall Astra 3 51 % 7,9/10 4,6/10 2,9/10 naftový Toyota Corolla Cross 2.5 49 % 5/10 5,6/10 4,3/10 hybridní

automobil

celkové hodnocení

průměrné skóre

index čistého vzduchu

index energetické účinnosti

index skleníkových plynů

pohon

BYD Atto 3 5 97 % 10/10 9,5/10 9,7/10 elektrický GWM ORA 03 (Funky Cat) 5 97 % 10/10 9,5/10 9,8/10 elektrický Tesla Model S  5 97 % 10/10 9,4/10 9,7/10 elektrický Nissan Ariya 5 96 % 10/10 9,3/10 9,5/10 elektrický VW ID.5 5 96 % 10/10 9,4/10 9,6/10 elektrický MG 5 5 95 % 10/10 9,2/10 9,5/10 elektrický XPENG G9 5 95 % 10/10 9,2/10 9,4/10 elektrický Renault Kangoo 5 90 % 10/10 8,5/10 8,7/10 elektrický Opel/Vauxhall Mokka 3 57 % 6,5/10 5,8/10 4,8/10 naftový BMW 2 Series Coupé 3 55 % 7,6/10 5,2/10 3,5/10 naftový Škoda Kamiq 3 53 % 7/10 5,2/10 3,8/10 benzínový Renault Austral 3 52 % 6,6/10 5,3/10 3,9/10 hybridní Dacia Jogger 3 51 % 5,6/10 5,5/10 4,2/10 hybridní Kia Picanto 3 51 % 5,3/10 5,7/10 4,3/10 benzínový Mercedes-Benz E-Class 3 50 % 9,3/10 4,0/10 1,9/10 naftový VW T-Roc 3 50 % 8/10 4,4/10 2,8/10 benzínový Mazda CX-60 2.5 48 % 5,4/10 5,0/10 4,1/10 hybridní Dacia Sandero Stepway 2.5 47 % 6,1/10 4,8/10 3,3/10 benzínový Mercedes-Benz C-Class 2.5 47 % 6,7/10 4,6/10 3,0/10 benzínový BMW X1 2.5 45 % 7,7/10 3,9/10 2,1/10 benzínový Volvo XC40 2.5 43 % 6,6/10 4,0/10 2,3/10 benzínový Alfa Romeo Tonale 2.5 42 % 5,5/10 4,4/10 2,7/10 benzínový Ford Fiesta 2.5 42 % 3,9/10 5,2/10 3,7/10 benzínový Mitsubishi ASX 2.5 41 % 5,4/10 4,4/10 2,7/10 benzínový VW Touran 2.5 40 % 6,2/10 3,9/10 2,1/10 naftový Audi A6 2 37 % 6,9/10 3,4/10 0,8/10 naftový Ford Tourneo Connect 2 33 % 5,1/10 3,4/10 1,5/10 benzínový Hyundai Staria 1 19 % 5,3/10 0,5/10 0,0/10 naftový Ford Ranger 1 11 % 3,5/10 0/10 0,0/10 benzínový

hvězdy

průměrné skóre

5 90 % 4.5 80 % 3 70 % 3.5 60 % 3 50 % 2.5 40 % 2 30 % 1.5 20 % 1 10 % 0 0 %

Zdroj: dtest.cz

© 2024 newsroom.cz