Komentář Moore: Důvěry v českou ekonomiku vychládá

24. Květen 2024

[shared_counts]

„Důvěra v českou ekonomiku v květnu mírně ochladla. Indikátor důvěry, který sestavuje ČSÚ, se v květnu meziměsíčně snížil o 0,6 bodu na hodnotu 96,4. Jde však jen o mírný pokles a ve srovnání s loňským květnem je indikátor na vyšší hodnotě. Nicméně o zhoršení situace svědčí, že v květnu klesly obě části indexu – jak důvěra podnikatelů, tak spotřebitelů. Indikátor důvěry podnikatelů se snížil o 0,2 bodu na hodnotu 95,4. Nejhorší nálada je v průmyslu, kde v květnu klesl indikátor důvěry o dva body na hodnotu 90,5. Na vině jsou zejména dlouhodobé problémy se zakázkami v tomto odvětví. Průmyslové firmy stále tíží slabá poptávka, proto omezují výdaje ve snaze zmírnit dopad poklesu nových zakázek. Odráží to i trvale nízká úroveň Indexu nákupních manažerů (PMI). Ten se v dubnu držel již 23. měsíc v řadě pod hodnotou 50 bodů, která značí pokles ekonomické aktivity firem. Manažeři průmyslových firem navíc stále čelí poklesu odbytu, za nímž stojí mimo jiné i špatná situace německého hospodářství, kam směřuje značná část jejích produkce. Pro český průmysl jsou však pozitivní zprávou nesmělé signály obživení německé ekonomiky. Německé HDP se v prvním čtvrtletí letošního roku zvýšilo mezičtvrtletně o 0,2 %. Podle nové prognózy německé vlády se HDP letos zvýší o 0,3 %. Pokud se Německo vzchopí, bude to pozitivní impuls i pro české firmy,“ upozorňuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

„Důvěra spotřebitelů v ekonomiku se v květnu po čtyřměsíčním růstu snížila. Indikátor důvěry meziměsíčně poklesl o 2,2 bodu na hodnotu 101,6, nicméně se stále drží nad svým dlouhodobým průměrem 100 bodů. Pokles důvěry může odrážet poslední vývoj inflace. Ta se v dubnu se zvýšila o 0,9 procentního bodu na 2,9 %. Za dubnovým růstem spotřebitelských cen stojí zejména vývoj cen potravin, na který jsou spotřebitelé velmi senzitivní. Ceny u potravin, které dosud poměrně výrazně zlevňovaly, v průběhu dubna začaly opět růst. Šlo zejména o maso, mléčné výrobky a zeleninu. V tomto světle asi nepřekvapí, že v Indexu důvěry spotřebitelů se v květnu zvýšil podíl respondentů očekávajících v příštích dvanácti měsících zhoršení celkové ekonomické situace v České republice. Pozitivní však je, že v meziročním srovnání je celková důvěra spotřebitelů vyšší. Bude to totiž právě domácí poptávka, která letos potáhne růst HDP,“ komentuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

© 2024 newsroom.cz