Sílící elektrifikace přináší nová rizika

24. Květen 2024

[shared_counts]

24.5.2024 Zahraničí

Kvůli elektrickému boomu jsme na tomto druhu energie stále více závislí. To pak s sebou přináší i nové scénáře ohrožení a je nutné rizika rozpoznat a hledat řešení k jejich pokrytí.

Christoph Zauner, ředitel retailového a korporátního pojištění Generali Versicherung AG v Rakousku, se na posledním sympoziu Asscompact Commercial Insurance Symposium zabýval nebezpečími a zvyšujícími se hrozbami, které s sebou boom elektřiny v mnoha oblastech přináší. Elektrifikace začala přitom až kolem roku 1880, do domácností se elektřina dostala od roku 1920.

Ve srovnání s plynem nebo otevřeným ohněm to vedlo k výraznému zvýšení bezpečnosti, zdůraznil Zauner. Současný vývoj však vede k novým scénářům nebezpečí a ke zvýšení rizika. „Naším úkolem jako risk manažerů je rozpoznávat rizika a hledat možná řešení k ochraně před nimi,“ říká expert z Generali. Především v oblasti prevence je cílem podporovat zákazníky, předcházet ztrátám a minimalizovat ohrožení.

Naše vysoká závislost na elektřině

„Jsme a budeme stále více závislí na elektřině,“ říká Zauner. To však znamená i nové scénáře ohrožení. V poslední době se objevilo více faktorů, které by mohly vést ke generálnímu výpadku elektřiny (blackoutu). Riziko zvyšuje rostoucí výroba elektřiny závislá na počasí, vyřazování velkých tepelných elektráren, které dodávaly konstantní úroveň energie, nebo extrémní povětrnostní jevy, jako jsou bouřky, krupobití a chladné počasí.

Pravděpodobnost blackoutu však zvyšují také sabotáže, terorismus, lidské chyby a kybernetická kriminalita. Obrovské bezpečnostní riziko by hrozilo například v jaderných elektrárnách nebo nemocnicích. Podle Zaunera je třeba si uvědomit, jak a co všechno funguje na elektřinu. A dále je třeba si uvědomit, že blackout „jako takový“ není pojištěn.

Rizika nových konceptů mobility

Nové koncepty mobility charakterizuje boom jízdních kol, e-koloběžek, sdílená mobilita a sdílené prostory (např. zóny setkávání), ale v neposlední řadě i „návrat“ elektrických aut, protože – jak Zauner připomněl – byl elektrický pohon dominantní u automobilů na konci 19. století. Objevují se však i nové scénáře ohrožení. Velkým problémem jsou nehody elektrokol a elektrokoloběžek; u druhých jmenovaných je problémem zejména to, že se na nich často jezdí vysokou rychlostí po chodnících, a protože jsou často půjčovány, používají se bez ochranné přilby.

Přestože je po pojištění e-koloběžek často poptávka, poškození e-koloběžky není existenčním ohrožením, zdůrazňuje Zauner. Na druhou stranu ale každý druhý Rakušan nemá své úrazové pojištění a mnoho mladých lidí nemá ani pojištění odpovědnosti. V neposlední řadě je třeba zvážit i možné trestněprávní důsledky, a tedy nastolit i otázku pojištění právní ochrany.

Nové hrozby vyplývající z požárů

Nejčastější příčinou požárů v Rakousku je právě elektřina, cituje Zauner z nedávné studie, podle níž čtvrtina škod způsobených požáry v Rakousku připadá na živnostenské firmy. Přestože riziko požáru není u elektrických vozidel vyšší než u vozidel se spalovacími motory, je v případě vzniku požáru u e-aut riziko větší. Nebezpečné je mechanické poškození baterie v případě nehody; nemělo by se podceňovat ani riziko úrazu elektrickým proudem.

Požáry ve firmách jsou často způsobeny vadnými spotřebiči (varnými konvicemi), a to i těmi, které byly vneseny soukromě. Důležité je vypínat spotřebiče při odchodu z firmy, nepokládat je na hořlavý povrch a nepoužívat rozbočovače.

Nebezpečí požáru představují také vadné nebo úplně vybité baterie; tonery do tiskáren jsou rovněž vysoce hořlavé a neměly by být skladovány vedle papíru. Stejně je nebezpečné obecně skladování nepotřebného materiálu a kartonových krabic, připomíná na závěr svého vystoupení na sympoziu Christoph Zauner.

© 2024 newsroom.cz